Niemand hoort het graag, maar het is erger om het niet te weten: Je hebt een slechte adem. Een slechte adem kan gênant en hard zijn voor de mensen om je heen. Sommige mensen realiseren zich niet dat mensen bang zijn om het hen te vertellen. “Zeker een slechte adem kan relaties ruïneren”, vertelt een anonieme tandarts aan ons. Gelukkig, is dit probleem vaak gemakkelijk te bevestigen. Wat helpt: Goede mondhygiëne, regelmatige een bezoekje aan je tandarts brengen en het uitsluiten van onderliggende aandoeningen of andere factoren (zoals sommige medicijnen, diëten en voeding) die je adem minder dan aangenaam kunnen maken.

Heb je een slechte adem?

Een slechte adem wordt vaak veroorzaakt door een opbouw van bacteriën in je mond die ontstekingen veroorzaakt en schadelijke geuren of naar zwavel ruikende gassen afgeeft – of erger. Iedereen heeft wel eens een vervelende adem, zoals wanneer je ‘s morgens uit bed stapt. Weet je niet zeker of je adem slecht is? De beste manier om dat te weten te komen is om een vertrouwde vriend of je belangrijke andere te vragen: “Stink ik uit mijn mond? Want dat is erg moeilijk zelf te bepalen”, zegt weer een andere anonieme tandarts aan ons. Er is een andere manier om het te weten te kunnen komen. Het lijkt misschien een beetje grof, maar bekijk en ruik je tandzijde nadat je hem hebt gebruikt. “Als uw flossdraad stinkt of als er bloed op zit, dan zal je adem ook stinken”.

Wat veroorzaakt een slechte adem?

Er zijn geen statistieken over welk percentage van de bevolking een slechte adem heeft. Dat komt omdat onderzoeken meestal gebaseerd zijn op iemand die rapporteert of hij of zij denkt dat hij of zij een slechte adem heeft en misschien niet accuraat is. Maar uit onderzoek blijkt dat ongeveer 80% van de slechte adem afkomstig is van een orale bron. Zo kunnen gaatjes of tandvleesaandoeningen bijvoorbeeld leiden tot een slechte adem, net als amandelen die voedseldeeltjes hebben opgesloten, gebarsten vullingen en minder schone prothesen. Verscheidene interne medische aandoeningen kunnen er ook voor zorgen dat uw adem snel bergafwaarts gaat. Het gaat om diabetes, leveraandoeningen, infecties van de luchtwegen en chronische bronchitis. Je kunt het beste naar je arts om dingen zoals zure reflux, postnatale infuus en andere oorzaken van chronische droge mond (xerostomie) uit te sluiten.