Iedereen heeft wel eens van een wortelkanaalbehandeling gehoord. Het is een van de meest voorkomende ingrepen die een tandarts uitvoert. Daarnaast is het voor veel mensen een term die (onterecht) angst inboezemt. In deze blog leggen we uit wat een wortelkanaalbehandeling is, wanneer je het nodig hebt en waarom je er niet bang voor hoeft te zijn.

Wat is een wortelkanaalbehandeling precies?

Wortelkanalen zijn de ruimtes onder de tand of kies, die door ophopend vuil ontstoken kunnen raken. Om ernstige klachten te voorkomen en de pijn te verhelpen moet er vuil, ontstoken- en dood tandweefsel verwijdert worden uit de wortelkanalen. In feite is een wortelkanaalbehandeling dus vooral het schoonmaken van de wortelkanalen.

Hoe gaat een tandarts te werk bij een wortelkanaalbehandeling?

Een wortelkanaalbehandeling duurt normaal gesproken ongeveer 2 uur en we kunnen deze globaal in vier stappen opdelen:

• In de tand wordt, na een plaatselijke verdoving, een gat geboord om het ontstoken wortelkanaal bloot te leggen.
  • Door middel van kleine vijlen en expiratienaalden wordt het vuil, het ontstoken- en het dode weefsel weggehaald. Ter bescherming wordt een rubberen
  • De kanalen worden gespoeld met een reinigingsmiddel om de laatste resten te verwijderen. Bij voorkeur wordt gebruik gemaakt van natriumhypochloriet, omdat dit ook het weefsel meeneemt.
  • Ter afsluiting wordt de holle tand opgevuld. Dit is belangrijk omdat anders de wortelkanalen weer snel vervuild raken en nog zeer gevoelig zijn. Over het algemeen wordt met een rubberen stift het wortelkanaal afgedekt en met een vulling de tand of kies netjes afgewerkt.

Wanneer is een wortelkanaalbehandeling nodig?

Zoals gezegd voert een tandarts een wortelkanaalbehandeling uit als er sprake is van ontstoken of dood tandweefsel door achtergebleven vuil. Tijdens een reguliere controle kan de tandarts vaststellen dat dit nodig is, maar je kunt ook zelf de eerste tekenen herkennen. Zo krijg je in het begin last van gevoelige tanden voor kou en warmte. Daarnaast kun je een kloppende pijn voelen, zowel tijdens het bijten als in het algemeen. Als de ontsteking verder gevorderd is merk je pijn in de kaak, wang of oor. Daarnaast krijg je vaker pijnsteken en zie je wellicht pus op de ontstoken plek. Het is dan zaak dat je zo snel mogelijk contact opneemt met een tandarts om dit te verhelpen. Neem bijvoorbeeld contact op met tandartspraktijkbrandebeemd.nl tandartsen breda, met veel ervaring in wortelkanaalbehandelingen.