Terugtrekkend tandvlees is het proces waarbij de rand van het tandvlees rondom de tanden en kiezen afslijt, of terugtrekt, waardoor meer tandvlees of de tandwortel bloot komt te liggen. Wanneer terugtrekkend tandvlees optreedt, ontstaan er ‘pockets’ of kloven tussen de tanden en de tandvleesrand, waardoor ziekteverwekkende bacteriën zich gemakkelijk kunnen ophopen. Als dit niet wordt behandeld, kunnen het steunweefsel en de botstructuren van de tanden ernstig worden beschadigd, wat uiteindelijk kan leiden tot verlies van tanden en kiezen. Terugtrekkend tandvlees is een veelvoorkomend tandheelkundig probleem. De meeste mensen weten niet dat ze terugtrekkend tandvlees hebben, omdat het geleidelijk optreedt. Het eerste teken van terugtrekkend tandvlees is meestal een gevoelige tand, of u merkt dat een tand langer lijkt dan normaal. Meestal is er een inkeping te voelen in de buurt van de tandvleesgrens. Terugtrekkend tandvlees is niet iets wat u wilt negeren. Als u denkt dat uw tandvlees aan het terugtrekken is, maak dan een afspraak met uw tandarts. Er zijn behandelingen die het tandvlees kunnen herstellen en verdere schade kunnen voorkomen.

Waarom trekt tandvlees terug?

Er zijn een aantal factoren die ervoor kunnen zorgen dat uw tandvlees terugtrekt, waaronder:

Parodontale aandoeningen

Dit zijn bacteriële tandvleesinfecties die het tandvleesweefsel en het ondersteunende bot kapot maken dat uw tanden op hun plaats houdt. Tandvleesontsteking is de belangrijkste oorzaak van terugtrekkend tandvlees.

Je genen

Sommige mensen zijn vatbaarder voor tandvleesproblemen. Uit onderzoek blijkt zelfs dat 30% van de bevolking vatbaar is voor tandvleesproblemen, ongeacht hoe goed ze hun gebit verzorgen.

Agressief tandenpoetsen

Als u uw tanden te hard of op de verkeerde manier poetst, kan het glazuur van je tanden afslijten en je tandvlees terugtrekken.

Onvoldoende tandverzorging

Door onvoldoende poetsen, flossen en spoelen met antibacterieel mondwater kan tandplak gemakkelijk veranderen in tandsteen: een harde substantie die zich op en tussen uw tanden opbouwt en alleen kan worden verwijderd door een professionele tandreiniging. Dit kan leiden tot terugtrekkend tandvlees.

Hormonale veranderingen

Schommelingen in de vrouwelijke hormoonspiegels gedurende het leven van een vrouw, zoals in de puberteit, zwangerschap en menopauze, kunnen het tandvlees gevoeliger maken en kwetsbaarder voor terugtrekkend tandvlees.

Knarsen en klemmen van de tanden

Knijpen of tandenknarsen kan te veel kracht op de tanden uitoefenen, waardoor het tandvlees terug kan trekken.

Scheve tanden of een scheef gebit

Als de tanden en kiezen niet gelijkmatig op elkaar staan, kan er te veel kracht op het tandvlees en het bot worden uitgeoefend, waardoor het tandvlees terug kan trekken.

Lichaamspiercings in de lip of de tong

Sieraden kunnen het tandvlees zodanig irriteren dat het tandvleesweefsel wegslijt.

Hoe wordt terugtrekkend tandvlees behandeld?

Licht terugtrekkend tandvlees kan door een tandarts worden behandeld door het getroffen gebied grondig te reinigen. Tijdens de dieptereiniging – ook wel tandschilfering genoemd – wordt tandplak en tandsteen dat zich op de tanden en kiezen onder de tandvleesgrens heeft opgehoopt zorgvuldig verwijderd en wordt het blootliggende wortelgebied glad gemaakt zodat bacteriën zich moeilijker kunnen hechten. Er kunnen ook antibiotica worden gegeven om de resterende schadelijke bacteriën kwijt te raken.