Iedereen heeft wel eens te maken gehad met een slechte adem. ’s Ochtends bij het wakker worden of na het nuttigen van bepaalde voedingsmiddelen. Helaas komt het ook vaak voor dat we met iemand aan het praten zijn die niet echt lekker uit zijn of haar mond ruikt. Alleen waar komt dit toch vandaan? In deze blog vertellen we meer over de oorzaken van een slechte adem en wat je eraan kunt doen.

Oorzaken van een slechte adem

Een slechte adem kan meerdere oorzaken hebben, namelijk:

• Eten: voeding zoals knoflook, koffie, uien of ander kruidig of geurig voedsel kan tijdelijke zorgen voor een minder prettige adem. Met kauwgom, water of tandenpoetsen los je deze slechte adem al snel op.
  • Tabak: het roken van sigaretten kan ook voor een minder prettige adem zorgen. Daarnaast heeft roken ook andere negatieve gevolgen, waardoor het voordelig is om ermee te stoppen.
  • Tandvleesproblemen en gaatjes: een van de symptomen van tandvleesproblemen en een slechte mondhygiëne is een slechte adem. Neem contact op met je tandartspraktijk voor een afspraak en de tandarts of mondhygiënist adviseert je over hoe je het gebit en tandvlees het beste kunt onderhouden.
  • Droge mond: te weinig speeksel in je mond zorgt voor een droge mond en kan voor een slechte adem zorgen. Drink dus voldoende water iedere dag, zodat je geen last meer hebt van een droge mond.
  • Bacteriën: een ophoping van bacteriën kan leiden tot een slechte adem. Door je tanden dagelijks te poetsen, te flossen of te ragen en de tandarts twee keer per jaar te bezoeken geef je bacteriën niet de kans om zich op te hopen en te zorgen voor een minder prettige mondgeur.

Wat te doen tegen een slechte adem?

Natuurlijk is het belangrijk om de tandarts twee keer per jaar te bezoeken, je tanden iedere dag twee keer te poetsen en het gebit verder te onderhouden met flosdraad, ragers of tandenstokers. Zo zorg je dat je mondhygiëne goed is en blijft. Heb je al last van een slechte adem? Kijk dan naar je levensstijl, wees er eerlijk over en praat erover met de tandarts of mondhygiënist. Alleen zo kom je erachter wat de oorzaak is van de slechte adem is het mogelijk om er iets aan te doen.