Pericoronitis is een tandheelkundige aandoening waarbij het tandvlees rond de verstandskiezen, de derde en laatste set kiezen die de meeste mensen in hun late tienerjaren of begin jaren twintig krijgen, gezwollen en besmet raakt.

Wat veroorzaakt pericoronitis?

Pericoronitis kan ontstaan wanneer de verstandskiezen slechts gedeeltelijk uitbarsten (doorbreken van het tandvlees). Hierdoor kan er een opening voor bacteriën rond de tand ontstaan die een infectie kan veroorzaken. In geval van pericoronitis kan voedsel of tandplaque vast komen te zitten onder een stukje tandvlees rond de tand. Als het daar achterblijft, kan het het tandvlees irriteren en tot pericoronitis leiden. Als de pericoronitis ernstig is, kan de zwelling en de infectie zich over de kaak tot aan de wangen en de nek uitstrekken.

Wat zijn de symptomen van pericoronitis?

Symptomen van pericoronitis kunnen omvatten:

• Pijn;
  • Infectie;
  • Zwelling in het tandvlees (veroorzaakt door een ophoping van vocht);
  • Een “slechte smaak” in de mond (veroorzaakt door pus die uit het tandvlees lekt);
  • Zwelling van de lymfeklieren in de hals;
  • Moeite met het openen van de mond.

Hoe wordt Pericoronitis gediagnosticeerd?

Je tandarts onderzoekt je verstandskiezen om te zien hoe ze doorkomen en of ze gedeeltelijk zijn gebroken. Die kan soms een röntgenfoto maken om de uitlijning van de verstandskiezen te bepalen. Je tandarts neemt ook nota van eventuele symptomen zoals zwelling of infectie en controleert op de aanwezigheid van een tandvleesflap rond een verstandskies.

Hoe wordt pericoronitis behandeld?

Als de pericoronitis beperkt is tot de tand (bijvoorbeeld als de pijn en zwelling zich niet hebben verspreid), behandel deze dan door je mond met warm zout water te spoelen. Zorg er ook voor dat er geen voedsel onder de tandvleesflap vastzit. Als je tand, kaak en wang gezwollen en pijnlijk zijn, ga dan direct naar je tandarts. Die kan de infectie behandelen met antibiotica (meestal penicilline, tenzij je allergisch bent). Je kunt ook pijnstillers zoals aspirine, acetaminofen of ibuprofen gebruiken. De tandarts kan ook pijnstillers voorschrijven.

Als de pijn en de ontsteking ernstig zijn of als de pericoronitis terugkeert, kan het nodig zijn om een kaakchirurgische ingreep te ondergaan om de tandvleesflap of de verstandskies te verwijderen. Je tandarts kan de verwijzing voor de kaak- en kaakchirurg in orde maken.