Het kan voorkomen dat jouw tanden of kiezen toe zijn aan vervanging. Het vervangen bevordert het houden van een goede mondgezondheid en het helpt om van ernstige pijn of ander ongemak af te komen. De sterke ontwikkeling in de tandheelkunde maakt dit vandaag de dag mogelijk. Zo verrichten tandartsen bij het uitvoeren van implantologie in Amsterdam enkele tot gehele vervangingen in jouw gebit. Een idealistisch beeld wat toch veel vragen kan oproepen. In deze blog lees je meer wat er precies komt kijken bij het laten plaatsen van vervangingen in je gebit.

Wat zijn implantaten?

Bij een vervanging worden je eigen tanden of kiezen uit je gebit gehaald en omgeruild met implantaten. Dit zijn nagemaakte exemplaren met dezelfde volwaardige functionaliteit van echt tanden of kiezen. Ze worden gemaakt van titanium of porselein en vervolgens met een schroef stevig in je gebitsbot geplaatst.

Waar begin ik eigenlijk aan?

Een neptand met een schroef in je gebit laten plaatsen. Het is voor te stellen dat dit niet fijn klinkt voor een eerste oor. De schroef wordt gebruikt om de nep exemplaren stevig in je kraakbot te plaatsen. Het is gelukkig niet zo pijnlijk als het klinkt. Het uitvoeren van een vervanging is te vergelijken met het vullen van een kies. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van plaatselijke verdoving, zo ervaar je geen pijn.

Na de behandeling beschik je over volledige nieuwe functionerende tanden. Zo kan je mondhygiëne op peil worden gehouden en ervaar je geen ongemak meer bij bijvoorbeeld het eten of praten.

Wanneer moet ik denken aan implantaten?

Een implantaat biedt een fijne en functionele uitkomst als je ongemak beleeft in je gebit. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een missende tand of schade door een ongeluk. Bij het ervaren van pijn door afgebroken tanden of het ontstaan van te grote gaatjes bieden implantaten ook een oplossing.

• Missende tanden of kiezen
  • Schade door een ongeluk
  • Dreigende uitvallende tanden
  • Te zwakke kiezen of wortels
  • Blijvende pijn of te grote gaatjes

Is dit te vermijden?

Het vermijden van vervangende implantaten start uiteraard met het goed onderhouden van je gebit. Voorkomen is eigenlijk altijd beter dan genezen. Mocht het voorkomen dat jouw tand of kies in een erg slechte staat is, dan is in ieder geval negeren geen uitkomst. Ga in gesprek met de tandarts en ontdek of een implantaat voor jou een uitkomst is. Met een implantaat zal je verlost zijn van ongemak in jouw gebit.