Al jaren gaat er een discussie in de rondte waarin de gevolgen van energy drink aan het licht komen. Er bestaan energy drinks op de Nederlandse markt waar in een blikje van 250 ml zo’n 12 suikerklontjes (!) zitten. Het stopt hierbij echter vaak bij de gezondheid voor het lichaam, en niet over de nare gevolgen voor het gebit. In dit blog lichten we ook dit onderwerp toe.

Hoog suikergehalte slecht voor gebit

Het hoge suikergehalte geeft de sporter een flinke boost tijdens het sporten, maar dit is slechts van tijdelijke aard. Energy drinks kunnen het risico op tandbederf of tandvleesaandoeningen na verloop van tijd verhogen. Suiker is een primaire voedselbron voor de bacteriën die een tandvleesinfectie kunnen veroorzaken. Ze produceren ook zuur, dat bij hoge concentraties het tandglazuur kan eroderen en tot tandbederf kan leiden. Het risico op glazuur-erosie neemt ook toe met de zuurgraad van de drank.

Beperk het innemen van frisdrank met veel suiker

Je kunt flinke schade aan je gebit voorkomen door minder energy drinks te nuttigen. In de meeste gevallen is een bidon met water de beste oplossing om je dorst te lessen tijdens het sporten, tenzij de activiteit lange tijd inspannend is.

Toch een sportdrank gebruiken?

Er zijn volgens Tandartspraktijk de Zuidas een paar dingen die je kunt doen om het schadelijke effect na het nuttigen van zo’n sportdrankje in te perken.

Probeer het aantal eet- en drinkmomenten te beperken

Je speeksel zorgt ervoor dat zuren worden afgebroken in je mond, zodat de schade aan je tanden wordt beperkt. Dit duurt echter even voordat dit helemaal verwerkt is. Elke keer dat je een slokje neemt, moet je speeksel als het ware opnieuw beginnen. Probeer dus bijvoorbeeld de suikerhoudende dranken te bewaren voor tijdens het eten, zodat je je speeksel daarna z’n werk kan laten doen.

Spoel je mond na het consumeren van energy drinks

Spoel je mond of drink een aantal slokken water na het consumeren van sportdrankjes. Dit zorgt ervoor dat een groot deel van de zuren direct worden weggespoeld. Je speeksel doet dan het laatste beetje, waardoor er veel minder kans is op het beschadigen van je gebit.

Niet direct tandenpoetsen na sportdrank

Zuren maken het glazuur op je tanden zachter. Hierdoor kan het poetsen van je tanden binnen een uur ervoor zorgen dat er een piepklein laagje van je glazuur wordt weggepoetst. Wacht dus altijd tot het speeksel z’n werk heeft gedaan om de zuren in de mond te neutraliseren.